Sunday, August 28, 2011

monolog dalaman

Di petang hari yang suram seakan-akan hujan mahu turun membantai bumi
keseorangan aku menyandarkan diri memikir tentang liku-liku hidup yang mencabar
aku remaja lewat belasan tahun
orang tua kata,umur ini adalah umur setengah jagung
orang tua kata umur sebegini ialah permulaan bagi seseorang mengenal dunia
umur sebegini baru seseorang mempunyai masa untuk bersandar,menangis,mengeluh dan memikir 
tentang hidup
kini aku lebih suka membatukan diri
jarang diri aku seceria selalu
aku lebih suka memerhati gelagat manusia
memerhati gelagat dunia yang tua 
dunia ibarat wanita tua bongkok yang sedang memegang tongkat
aku lebih suka bermonolog dalaman sendirian
bermonolog tentang kehidupan
bermonolog tentang cinta
bermonolog tentang masalah
bermonolog tentang DIA
kadang-kala aku merasakan dengan bermonolog dalaman sendirian
aku mengenal diriku
aku menjadi remaja yang insaf
aku menjadi remaja separa matang
aku sedar hidup ini penuh warna-warni
tiada manusia yang hidupnya hanya satu warna sahaja
bagi aku manusia yang hidupnya hanya sewarna sahaja adalah manusia yang untung
hidupnya sewarna aku kira lebih mudah jalannya 
berbanding dengan manusia seperti aku yang umur baru belasan tahun
warna hidupnya melebihi satu warna
aku tidak tahu
kenapa kini aku lebih suka menyendiri dan memerhati
mungkin ini sesuatu yang pelik?
aku tidak tahu.. 
-________________-


Quote:

Saturday, August 27, 2011

Perihal Hari Raya

Assalamualaikum,
lewat pagi hari ni aku terasa nak update blog,hee
malam tadi lepak-lepak dengan hisyam dan haikal 
kami pergi pusing-pusing bandar batu pahat dan sekali cari kedai bundle
mencari baju-baju dan seluar untuk raya kan
al maklum lah da nak raya
perihal cerita pasal raya
nak raya
mesti kita nak beli satu dua baju atau seluarkan
pakai duit kan
aku datang dari keluarga yang sederhana
ayah aku baru pencen
dan mak aku adalah suri rumah tangga yang tegar
diri aku ni aku maklumkan di sini
aku  jarang beli seluar baru terutamanya jeans yang baru
biasa baju saja yang baru 
hal ini disebabkan
sejak kecil
kami sekeluarga dididik untuk tidak telalu memegang duit
dan telalu meintik berat soal harga dan kepuasan yang kami dapat
alhamdulillah tadi bapak aku beri rm 200
aku punya bersyukur bukan kepalang
tadi beli barang pun
aku berkira-kira dalam kepala nak beli apa
aku mesti seimbangkan 
baju dan seluar dan ada simpanan skit duit untuk aku
akhirnya aku dapat beli satu seluar bundle dan satu baju kemeja baru
dan aku ada duit lebih
terus terang aku katakan
aku tak pernah bekerja
aku tak pernah rasa pegang duit banyak-banyak
bila aku dapat duit walau rm 1 dari kedua ibu bapa aku
bagi aku itu adalah sesuatu yang aku hargai
aku biasa  beli seluar bundle disebabkan kualiti yang ada pada seluar tu dan jenamanya
aku bukan orang kaya
jenama mahal seperti levi's,edwin,dan lain-lain tu kalau baru makan harga sampai rm10+++ 
tak mampu rasanya aku nak beli wei~
aku punya jiran yang kaya raya
aku tengok anak anak dia
beli seluar mahal mahal
pakai sekali
lepas tu campak kt bangsal belakang
apa punya manusia tak reti bersykur
kadang-kadang mak aku tanya jiran aku tu
dia pakai ke tak
mak aku ambil
dan aku pun join sekaki..hehe
kalau kt bundle tu aku dapat jenama yang up sikit
mmg aku punya gembira
kau orang semua tau
kadang-kadang sluar jeans
aku repair baik-baik,dan rendam dalam nila
esoknya jemur
jadi nampak mcm baru
aku betul betul hargai apa yang aku dapat
korang pernah buat?
tak pernah aku rasa
hehe
tapi aku puas dan suka dengan hasilnya yang baik..hoho
dengan ekonomi sekarang yang makin mencabar
aku tengok expo ke butik butik ke
harga semua mencanak tinggi
sama saja aku rasa
dan  kita sebagai pembeli
hanya memenuhi kehendak dan kepuasan diri sendiri
dan terus beli dan membeli
aku tak sangkal orang yang ada duit
hak dia nak beli beribu-ribu
tapi kadang kadang manusia yang muncung-muncung muka dengan mak bapak kalau minta duit tak kasi
mereka tak sedar apa mak bapak mereka adalah buruh
buruh mahir atau tidak
itu tetap buruh bukan
bekerja siang malam mencari duit untuk kehidupan keluarga
satu hari nanti kehidupan aku mungkin senang atau mungkin senang
kalau senang aku harap aku dapat didik anak aku menghargai sesuatu dan
beranggapan semua perkara ada nilainya
dan jika aku hidup susah aku harap aku dapat ajar anak aku untuk menghargai hidup 
dan sedar dirinya di mana 
perkara ini aku jadikan iktibar..

Wang kertas terbang-beterbangan,
semua manusia ambil peduli,
ada yang berbunuh-bunuhan hendak dapatkannya,
manusia merempat bergelimpangan di sana-sini,
tiada manusia ambil peduli
inilah kisah hidup rakyat malaysia maju,
nilai dan agama ditendang-tendang,
marilah kita ambil iktibar,
jadi manusia yang budiman.

psst:selamat hari raya maaf zahir batin~ ^^

Wednesday, August 24, 2011

i do not know how to save a life

Again
wordless wednesday
i feel empty in my heart
i don't know why i feel like that
i feel something inside my heart already die and gone
i'm so tired with this fight
when this battle will end?
i want to cry
i want to scream
please
tear don't fall
my life turn to ruins again
i'm not loser
god
give me strenght
give me some spirit
god
please
give me someone that can give me spirit
someone that can give me strenght
someone that can change me to a better person
someone that can make me smile
someone that can make me laugh
someone that can love me
someone can accept my past
i'm not hunger of love
i'm hunger of happy life
everyday is the same for me
everyday i pretend to be cheerful person
because i want put beside my sadness
i hope someday the day will come
^_______________^
la tahzan





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...